Porady

Kilka powodów, dlaczego nie należy jeździć na letnich oponach zimą.

  • więcej niezależności – opona zimowa gwarantuje większą mobilność w każdych warunkach zimowych,
  • więcej bezpieczeństwa – myślenie o bezpieczeństwie kosztuje naprawdę niewiele – 4 opony zimowe odpowiadają wartości tylko ok.1,5% do 3% wartości Państwa pojazdu,
  • mniej ryzyka – opony zimowe to najlepszy sposób na ograniczenie ryzyka spowodowania wypadku w okresie jesienno-zimowym,
  • krótsza droga hamowania – już od +7ºC letnie opony tracą swoje właściwości trakcyjne, a droga hamowania znacznie się wydłuża,
  • odporność na aquaplaning – wszystkie opony zimowe mają pogłębione nacięcia wzoru bieżnika, co na dłużej zapobiega zjawisku aquaplaningu,
  • to się naprawdę opłaca – letni i zimowy komplet opon to efektywne i bezpieczne wykorzystanie możliwości pojazdu, bez względu na pory roku.

 

Porady dotyczące użytkowania opon

  • Opony nowe lub o lepszej przyczepności należy montować z tyłu.
    • Liczne testy dowiodły, że łatwiej kontrolować koła przednie niż koła tylne.
    • Opony z przodu zużywają się zazwyczaj szybciej niż z tyłu, zwłaszcza w samochodach z przednim napędem, które stanowią większość obecnych samochodów.
    • Nowe opony zamontowane z przodu :
      • Zachowanie samochodu zmieni się, ponieważ równowaga przód/tył zostanie odwrócona.
      • Kierowca przyzwyczajony do samochodu, który ma mniejszą przyczepność z przodu będzie więc zaskoczony.
      • Na drodze śliskiej, tył wpadnie w poślizg przed przodem.
      • Kierowca nie będzie miał żadnej możliwości kontrolowania osi tylnej, i będzie miał tendencję do przyspieszenia co powiększy zjawisko obracania samochodu. Jedynie doświadczony kierowca będzie umiał wyjść z tej sytuacji…
    • Nowe opony zamontowane z tyłu :
      • Zachowanie samochodu będzie podobne do znanego kierowcy przed zmianą opon, ponieważ równowaga przyczepności będzie identyczna.
      • Zachowanie samochodu będzie podobne do znanego kierowcy przed zmianą opon, ponieważ równowaga przyczepności będzie identyczna.
      • Przyczepność osi tylnej będzie większa i kierowca będzie mógł kontrolować i prowadzić samochód bez kłopotów, zwalniając i skręcając kierownicę w kierunku zakrętu.
  • Należy wymienić wentyl przy każdej zmianie opon
    • Wentyl jest gwarantem szczelności opony i bardzo ważnym elementem, który uczestniczy w szczelności opon.
    • Pod działaniem siły odśrodkowej, gdy samochód jedzie z prędkością 100 km/h, wentyl podlega działaniu siły 1,7 kg, to znaczy równowartości butelki pełnej wody.
    • W czasie użytkowania starzeje się i zużywa. Konieczna jest więc wymiana wentyli przy każdej zmianie opon.
  • Wyposażenie 4 kół w opony zimowe.
    • W zimie częsta jest tendencja do montowania opon zimowych wyłącznie na osi napędowej, aby poprawić osiągi przy ruszaniu. Nie jest to jednak wystarczające, aby zapewnić dobre osiągi i optymalne bezpieczeństwo :
      • samochód z przednim napędem i oponami zimowymi zamontowanymi wyłącznie z przodu ma tendencję do utraty równowagi z tyłu i istnieje większe ryzyko, że obróci się na drodze:
      • samochód z tylnym napędem i oponami zimowymi zamontowanymi jedynie z tyłu ma tendencję do utraty równowagi z przodu i istnieje ryzyko, że w zakręcie pojedzie prosto.
  • Co zrobić, aby długo używać opon ?
    • Sprawdzać ciśnienie w oponach raz w miesiącu a szczególnie przed jazdą z dużą szybkością.
    • Dobre ciśnienie jest czynnikiem bezpieczeństwa i trwałości. Sprawdzenie to powinno być wykonane ‚na zimno’ (po przejechaniu mniej niż 3 km).
    • Pamiętać o kole zapasowym i stosować się do zaleceń producentów.
    • Po każdej zmianie opony, wymienić wentyl. Gwarantuje on szczelność i ma udział w trwałości opon, ale uszkadza się pod działaniem siły odśrodkowej.
    • Wyważenie jest konieczne, aby zlikwidować wibracje. Unika się też przedwczesnego zużycia opon, ale również zespołów zawieszenia, układu kierowniczego i jezdnego.
    • Sprawdzić zbieżność kół przednich jak również geometrię pojazdu (ściskanie, karosaż). Unika się w ten sposób nierównomiernego i nienormalnie szybkiego zużycia waszych opon. Zamieniać opony miejscami. Zła geometria powoduje nienormalne zużycie