Kilka powodów, dlaczego nie należy jeździć na letnich oponach zimą.
- więcej niezależności – opona zimowa gwarantuje większą mobilność w każdych warunkach zimowych,
- więcej bezpieczeństwa – myślenie o bezpieczeństwie kosztuje naprawdę niewiele – 4 opony zimowe odpowiadają wartości tylko ok.1,5% do 3% wartości Państwa pojazdu,
- mniej ryzyka – opony zimowe to najlepszy sposób na ograniczenie ryzyka spowodowania wypadku w okresie jesienno-zimowym,
- krótsza droga hamowania – już od +7ºC letnie opony tracą swoje właściwości trakcyjne, a droga hamowania znacznie się wydłuża,
- odporność na aquaplaning – wszystkie opony zimowe mają pogłębione nacięcia wzoru bieżnika, co na dłużej zapobiega zjawisku aquaplaningu,
- to się naprawdę opłaca – letni i zimowy komplet opon to efektywne i bezpieczne wykorzystanie możliwości pojazdu, bez względu na pory roku.
Porady dotyczące użytkowania opon
- Opony nowe lub o lepszej przyczepności należy montować z tyłu.
- Liczne testy dowiodły, że łatwiej kontrolować koła przednie niż koła tylne.
- Opony z przodu zużywają się zazwyczaj szybciej niż z tyłu, zwłaszcza w samochodach z przednim napędem, które stanowią większość obecnych samochodów.
- Nowe opony zamontowane z przodu :
- Zachowanie samochodu zmieni się, ponieważ równowaga przód/tył zostanie odwrócona.
- Kierowca przyzwyczajony do samochodu, który ma mniejszą przyczepność z przodu będzie więc zaskoczony.
- Na drodze śliskiej, tył wpadnie w poślizg przed przodem.
- Kierowca nie będzie miał żadnej możliwości kontrolowania osi tylnej, i będzie miał tendencję do przyspieszenia co powiększy zjawisko obracania samochodu. Jedynie doświadczony kierowca będzie umiał wyjść z tej sytuacji…
- Nowe opony zamontowane z tyłu :
- Zachowanie samochodu będzie podobne do znanego kierowcy przed zmianą opon, ponieważ równowaga przyczepności będzie identyczna.
- Zachowanie samochodu będzie podobne do znanego kierowcy przed zmianą opon, ponieważ równowaga przyczepności będzie identyczna.
- Przyczepność osi tylnej będzie większa i kierowca będzie mógł kontrolować i prowadzić samochód bez kłopotów, zwalniając i skręcając kierownicę w kierunku zakrętu.
- Należy wymienić wentyl przy każdej zmianie opon
- Wentyl jest gwarantem szczelności opony i bardzo ważnym elementem, który uczestniczy w szczelności opon.
- Pod działaniem siły odśrodkowej, gdy samochód jedzie z prędkością 100 km/h, wentyl podlega działaniu siły 1,7 kg, to znaczy równowartości butelki pełnej wody.
- W czasie użytkowania starzeje się i zużywa. Konieczna jest więc wymiana wentyli przy każdej zmianie opon.
- Wyposażenie 4 kół w opony zimowe.
- W zimie częsta jest tendencja do montowania opon zimowych wyłącznie na osi napędowej, aby poprawić osiągi przy ruszaniu. Nie jest to jednak wystarczające, aby zapewnić dobre osiągi i optymalne bezpieczeństwo :
- samochód z przednim napędem i oponami zimowymi zamontowanymi wyłącznie z przodu ma tendencję do utraty równowagi z tyłu i istnieje większe ryzyko, że obróci się na drodze:
- samochód z tylnym napędem i oponami zimowymi zamontowanymi jedynie z tyłu ma tendencję do utraty równowagi z przodu i istnieje ryzyko, że w zakręcie pojedzie prosto.
- W zimie częsta jest tendencja do montowania opon zimowych wyłącznie na osi napędowej, aby poprawić osiągi przy ruszaniu. Nie jest to jednak wystarczające, aby zapewnić dobre osiągi i optymalne bezpieczeństwo :
- Co zrobić, aby długo używać opon ?
- Sprawdzać ciśnienie w oponach raz w miesiącu a szczególnie przed jazdą z dużą szybkością.
- Dobre ciśnienie jest czynnikiem bezpieczeństwa i trwałości. Sprawdzenie to powinno być wykonane 'na zimno’ (po przejechaniu mniej niż 3 km).
- Pamiętać o kole zapasowym i stosować się do zaleceń producentów.
- Po każdej zmianie opony, wymienić wentyl. Gwarantuje on szczelność i ma udział w trwałości opon, ale uszkadza się pod działaniem siły odśrodkowej.
- Wyważenie jest konieczne, aby zlikwidować wibracje. Unika się też przedwczesnego zużycia opon, ale również zespołów zawieszenia, układu kierowniczego i jezdnego.
- Sprawdzić zbieżność kół przednich jak również geometrię pojazdu (ściskanie, karosaż). Unika się w ten sposób nierównomiernego i nienormalnie szybkiego zużycia waszych opon. Zamieniać opony miejscami. Zła geometria powoduje nienormalne zużycie
#TOMGUM #test drogowy #Hunter Road Force Elite GSP 9700 #wyważanie #Gdańsk #wulkanizacja #serwis #opony #klimatyzacja #mechanika pojazdowa #Orunia #Lipce #Trakt Św. Wojciecha #osobowe #ciężarowe